Följ bloggen med Bloglovin

Follow Hanna Johansson

torsdag 17 februari 2011

hmm kräkfobi

Ja hopp
Igår va jag hos psykologen och pratade... hon tyckte inte att det lät som panikångest utan mer som kräkfobi....
Hon tror att det hjälper genom kognetivterapi genom att man utsätter sig för det man är rädd för.. inte pris kräk men att vara på ställen där jag får min panik som mataffären, bio, utrymmen med massa folk bussar m.m jag skulle prata igen med vårdcentralen och se om de har nån där som är specialicerad på fobier....

Jag vet inte så jätte mycket om kräkfobi har läst lite på internet å så...
på något sätt tycker jag det är jobbigt att det är just kräkfobi och inte panikångest.... kanske för att det flesta runt omkrikn mig vet vad panikångest är och det är mer förstårligt än att man är rädd för kräk.. det är mer acceptabelt.. folk vet inte så mycket om kräkfobi.. inte jag heller...
Känner att det är pinsamt att prata om det... för folk säger oftast jo men vem tycker inte det är jobbigt att spy??? de tycker jag är mesig och säger men tänk inte på det då...
men skulle man säga jag har panikångest då förstår de vad jag menar....

4 kommentarer:

  1. Jag har kräkfobi och kan det mesta om det och olika behandlingar. KBT hjälper, men inte fullt. Vädligt svårt att bli helt fri ifrån. Men som jag sagt flera ggr. säg till om du vill ha råd och tips-

    SvaraRadera
  2. Vad kan man göra mer än kbt? vill gärna ha alla råd å tipsdu kan ge :D vad har funkat bättre eller sämre för dig??
    adda mig på msn om du vill:) hanna.johansson123@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej Hanna!
    Det är inget farligt med att ha fobier, det är vanligt att man har någon form av fobi. Många har ju t.ex spindel eller ormfobi, jag har t.ex spindelfobi. Men du ska nog se att du blir bättre efter KBT och hittar säkert fler sätt att bli fri från din fobi. Men bara så du vet är du inte konstig, du är helt normal :) Ha en fin helg vännen! kramar från Nichole

    SvaraRadera
  4. Vad söt du är nichole!! :) tack gumman <3 du är så snäll!!! ha en fin helg du med!!! massa kramar!! <3<3<3<3<3

    SvaraRadera